کشت پیاز در جنوب کرمان بیش از برنامه ابلاغی
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی)، حسین اصغری، در واکنش به خبرها و کلیپهای منتشر شده در برخی رسانهها و فضای مجازی در زمینه مشکلات مازاد تولید پیاز در جنوب کرمان، اظهار کرد: برنامه کشت محصولات سبزی و صیفی به صورت فصلی به استانها ابلاغ و در استانها نیز سهم و نقش هر شهرستان و مراکز خدمات تعیین و به مناطق ابلاغ میشود.
وی با بیان این که آنچه به صورت مشخص در مورد پیاز اتفاق افتاده، کشت بیش از برنامه ابلاغی در منطقه جنوب کرمان است، تصریح کرد: برنامه ۵۵۰۰ هکتاری (زمستانه و بهاره) کشت پیاز در این منطقه که برای تولید ۳۲۰ هزار تن محصول ابلاغ شده، در سطح ۱۵ هزار و ۲۰۰ هکتار با تولید ۸۶۵ هزار تن اجرا شده است.
اصغری با اشاره به این که مازاد محصول تولیدی امکان مصرف داخل را نداشته و از سوی دیگر زیرساختهای صادراتی نیز توان صادرات این حجم محصول را ندارد، خاطرنشان کرد: با پیگیریهای انجام شده و براساس آمار گمرک، ۴۸۶ هزار تن پیاز در سال ۱۳۹۹ صادر شده در حالی که متوسط صادرات سه ساله صادرات پیاز-از سال ۹۶ تا ۹۸-معادل ۲۹۲ هزار تن بوده است و مقداری نیز توسط بخش خصوصی در سردخانهها نگهداری میشود.
خرید ۶۸ هزار تن پیاز توسط سازمان تعاون روستایی
وی، هدف از خرید تضمینی محصولات کشاورزی را کاهش ضرر و زیان کشاورزان براساس کف هزینههای تولید عنوان کرد و افزود: براساس قانون افزایش بهرهوری و تبصره ۶ ماده ۶ این قانون، خریدهای تضمینی در محصولات غیر اساسی منوط به پذیرش الگوی کشت از طرف کشاورزان و تولیدکنندگان است.
اصغری با بیان این که در وضعیت کنونی و با تصویب قیمتهای فعلی نرخ خرید تضمینی، شاهد عدم اجرای برنامه و افزایش بیرویه کشت هستیم، تأکید کرد: بدیهی است هرگونه افزایش غیرمتعارف قیمت تضمینی موجب بالا رفتن سطح زیرکشت پیاز در سالهای آتی میشود که علاوهبر ایجاد ضرر و زیان به کشاورزان، موجب هدر رفت منابع عمومی خواهد شد.
مدیرکل محصولات علوفهای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: تاکنون حدود ۶۸ هزار تن پیاز توسط سازمان تعاون روستایی از کشاورزان استان هرمزگان و جنوب کرمان خریداری شده است.
اتصال جنوب کرمان به شبکه ریلی راهکار حل مشکلات حمل و نقل
اصغری درخصوص مطالب عنوان شده درباره مشکل حمل و نقل و کمبود کامیون برای حمل محصول به بازار، گفت: مشکلات ساختار حمل و نقل در منطقه جنوب کرمان در حوزه وظایف وزارت جهاد کشاورزی نیست، ضمن آنکه مطمئناً عدم رعایت برنامه و کشت سه برابری، مشکل حمل و نقل را تشدید کرده است.
وی ادامه داد: شاید منطقیترین راه موجود، اتصال جنوب کرمان به شبکه ریلی است تا بتواند مشکلات حمل و نقل جادهای را کاهش دهد.
اجرای الگوی کشت نیازمند الزامات قانونی و اجرایی
مدیرکل محصولات علوفهای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: اجرای الگوی کشت بهدلیل ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کنار مسائل فنی نیازمند الزامات قانونی و اجرایی و تشریک مساعی سایر دستگاهها است که تاکنون محقق نشده است.