اخبار ویژهاسلایدتعاون روستایی

حضور هیئت نمایندگان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن در سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، در ابتدای این جلسه دکتر جاوید عربشاهی، مشاورعالی مدیرعامل سازمان که بعنوان نماینده ایشان در جلسه حضور داشت، ضمن خیرمقدم به مهمانان گفت: سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در چهار حوزه سیاست‌گذاری، حمایت، هدایت و نظارت به کشاورزان و روستائیان ایران خدمات‌رسانی می‌کند و قصد دارد با توجه به ظرفیت‌های طرفین نسبت به تدوین یک سند متمرکز برای همکاری‌های مشترک سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و جایکا اقدام نماید.

سرپرست هیئت نمایندگی جایکا ضمن اشاره به اجرای یک طرح مطالعاتی برای معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی توسط گروه همراهش گفت: جایکا در حوزه توسعه صنایع داخلی برای افزایش اشتغال‌زایی کشاورزان و کاهش نابرابری مناطق روستایی فعالیت می‌کند و در این زمینه، فعالیت‌های خود را با انتقال دانش فنی متناسب با زیرساخت‌های کشاورزی و توسعه روستایی به پیش برده است.

وی در ادامه خواستار اطلاع از پتانسیل‌ها و نیازهای همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در جهت ارتقای وضعیت کشاورزی منطقه شد.

سپس دکتر جهان‌پناه، سرپرست معاونت توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ضمن اشاره به پیشینه و معرفی عملکرد سازمان و اتحادیه‌ها و تشکل‌های تحت پوشش آن گفت: در حوزه گیاهان دارویی با توجه به سهم ۲۵ درصدی آن از درآمد بخش کشاورزی، سازمان در برنامه‌ریزی‌های خود توجه ویژه‌ای به این حوزه دارد و در سال ۲۰۱۸ نسبت به ساماندهی کلیه تولیدکنندگان و فعالین این بخش اقدام نموده است.

وی افزود:با توجه به محوریت کشاورزی خانوادگی چه به‌عنوان ابزار تولید و چه معیشت، سازمان درصدد بهره‌مندی از تجارب کشور ژاپن در این حوزه می‌باشد.
سرپرست معاونت توسعه تعاونی‌ها، تشکل‌ها و نظام‌های بهره‌برداری سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ادامه گفت: سه پروژه بزرگ و مهمی که سازمان براساس الگوی نظام بهره‌وری در دستور کار خود دارد عبارتند از پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری دشت خوزستان، آبرسانی به دشت سیستان و مهار آب‌های سطحی در شمال و شمال غرب کشور که امیدواریم در این زمینه بتوانیم همکاری مشترک و مثمر ثمری با جایکا داشته باشیم.

در ادامه جلسه مدیرعامل اتحادیه مرکزی گیاهان دارویی و تنی چند از مدیران عامل اتحادیه‌های فعال در امر کاشت، داشت و برداشت و فرآوری گیاهان دارویی، ضمن برشمردن دستاوردهای اتحادیه‌های تحت پوشش در زمینه گیاهان دارویی، پیشنهادات خود را در زمینه بهره‌مندی از دانش فنی جایکا به‌ویژه در حوزه مکانیزاسیون و سرمایه‌گذاری مشترک در حوزه فرآوری و ایجاد زنجیره ارزش گیاهان دارویی عنوان نمودند.

سرپرست تیم ژاپن با توجه به اینکه این سفر بر مبنای انجام مطالعات امکان‌سنجی انجام گرفته است، از تدوین سند همکاری‌های دوجانبه پس از انتقال اطلاعات، در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا