اسلایدجهاد کشاورزی

ارز آوری ۱۴ میلیون دلاری صادرات قارچ در ۳۰ ماه گذشته

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران؛ بیشترین سهم استان‌ها از تولید قارچ خوراکی به ترتیب برای استان‌های تهران، البرز و اصفهان است.

همچنین طبق آمار گمرک، در ۶ماهه نخست سال جاری (۱۴۰۲) دو هزار تن قارچ به ارزش دو میلیون دلار را به هفت‌کشور؛ ارمنستان، امارات، بحرین، ترکمنستان، عراق، کویت و گرجستان صادرات کرده‌ایم.

در سال ۱۴۰۱ میزان صادرات این محصول، ۶ هزار تن به ارزش هفت میلیون دلار بوده است، همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز میزان صادرات آن به چهار هزار تن به ارزش ۵ میلیون دلار رسیده است. در مجموع از ابتدا دولت سیزدهم تاکنون ۱۲ هزار تن قارچ به ارزش ۱۴ میلیون دلار صادرشده است.

سودآوری بالای تولید قارچ برای تولیدکنندگان

قارچ به دلیل خواص تغذیه‌ای و میزان پروتئین بالایی که دارد و همچنین با توجه به قیمت مناسب‌تری که به نسبت باقیمت گوشت دارد، از طرفی بازار صادراتی مناسبی که  در اختیار تولیدکنندگان  ایرانی هست، منجر به سرمایه‌گذاری بیشتر برای تولید این محصول توسط تولیدکنندگان ایرانی می‌شود.

میزان پروتئین قارچ به ازای هر ۱۰۰ گرم رقمی در حدود پنج گرم است که در مقایسه با رقم گوشت که هفت تا هشت گرم است رقم مناسبی است این در صورتی است که قارچ را می‌توان خام هم مصرف کرد ولی گوشت در اثر پخته شدن بخشی از پروتئین خود را از دست می‌دهد.

تولید و نگهداری قارچ نیازمند شرایط محیطی مناسب و تکنولوژی‌های روز دنیا است که اگر تولیدکننده‌ای به طرز اصولی، قارچ تولید کند ضریب اشتغال‌زایی آن در مقایسه با صنایع مشابه از رقم بالاتری برخوردار است.

ظرفیت فراوان تولید قارچ در ایران

دبیر انجمن صنعت قارچ ایران، نیما باغبانی، اعلام کرد: ما ظرفیت بسیار بالایی برای تولید قارچ در اختیارداریم و این به معنای پتانسیل جذب سرمایه‌های جدید و هدایت سرمایه‌ها به این صنعت و اشتغال‌زایی بیشتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا