آغاز توزیع گوشت با تسهیلگری وزارت جهاد کشاورزی
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی)، ایوب فصاحت بیان کرد: از حدود ۳۵ هزار تن گوشت قرمز و سفید درخواستی سازمان میوه و تره بار حدودا ۵۰ درصد آن توسط وزارت جهاد کشاورزی تأمین شده است.
وی افزود: تاکنون درخواست حدود ۱۶ هزار تن مرغ گرم داشتیم که تقریباً هشت هزار تن از آن تحقق پیدا کرده است. همچنین حدود ۱۰ هزار تن مرغ منجمد درخواست داشتیم که تقریباً ۶هزار و ۲۰۰ تن آن تأمین شده است.
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار افزود: حدود دو هزار و ۵۰۰ تن درخواست گوشت گوساله داشتیم که حدود هزار و ۱۰۰ تن آن محقق شده است. هزار و ۶۰۰ تن گوشت گوسفندی برای توزیع نیاز داشتیم که ۹۵۲ تن آن تحقق پیدا کرده است. بهطور متوسط چیزی حدود ۵۰ درصد از کل تقاضای ما برای تأمین گوشت توسط وزارت جهاد کشاورزی تحقق پیدا کرده است.
وی بیان کرد : این سازمان بزرگترین توزیع کننده انواع گوشت کشور در سه میدان بهمن، پیروزی و بعثت است. سامانه بعثت گوشت آبزیان را توزیع میکند. سامانه پیروزی، گوشت قرمز و مرغ میادین میوه و تره بار و تعدادی از تعاونیهای مصرف را توزیع میکند و میدان بهمن هم یک سامانه کشوری است که کار آن تنظیم و توزیع گوشت سفید و گوشت قرمز کشور است.
فصاحت گفت: از هفته گذشته برنامه عرضه گوشت با تسهیلگری توسط وزارت جهاد کشاورزی شروع شده است و از هفته آینده در بازار عرضه خواهد شد.
وی اضافه کرد : بهدلیل نوساناتی که در بازار گوشت و مرغ بود، با همکاری و حمایت وزارت جهادکشاورزی، برای توریع گوشت سفید و قرمز اقدام کردیم که تاکنون نیمی از مطالبات ما تأمین شده است.
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار گفت: برای حل مشکل تأمین گوشت، سازمان میادین میوه و تره بار کشور در چابهار با همکاری یکی از بخشهای خصوصی و تأمینکننده و همچنین یکی از سازمانهای بزرگ خدمترسان، به دنبال پیدا کردن راه حل در سیستم واردات گوشت در کوتاه مدت بودیم. در کنار آن ایجاد زنجیره تأمین تولید در داخل کشور که در میان مدت و بلند مدت محقق خواهد شد را مورد توجه قرار دادهایم. زیرا ما در کوتاه مدت هیچ چارهای جز واردات گوشت قرمز نداریم اما در میان مدت و بلند مدت حتما باید به سمت تولید داخلی کشور پیش برویم.
برنامهریزی برای تولید قراردادی گوشت قرمز
فصاحت اعلام کرد :سازمان میادین میوه و تره بار برنامه تولید قراردادی حداقل ۱۰۰ هزار راس گوسفند وحداقل ۱۰ هزار راس گوساله را دارد. امیدواریم زمینه تولید قراردادی در کشور به سبک جدید، درست و واقعی، برای اولین بار فراهم شود.
وی اعلام کرد: در واردات هم ما فقط به صورت کوتاه مدت و تا زمانی که تولیدات داخلی به دستمان برسد، کار میکنیم زیرا ما علاقه ای به واردات نداریم و دنبال زنجیره تأمین در داخل کشور هستیم، اما با توجه به شرایط فعلی کشور یک بخشی از زنجیره تأمین، واردات است. بخش قابل توجه آن صادرات است که این برای تنظیمگری بازار محصول بسیار مؤثر است.
مدیر عامل سازمان میادین میوه و تره بار افزود :در مورد تولید قراردادی ما مقدمات اجرایی کردن آن را فراهم کردیم. در حال هماهنگی با دستگاهها و معرفی تولیدکنندگان برتر و بررسی آنها هستیم. کمتر از یک تا دو ماه آینده این کار شروع میشود و به سمت تولید قراردادی گوشت در کشور میرویم که در واقع مسیر اصلی تولید در کشور هست.
وی گفت: تاکنون درسازمان میادین میوه و تره بار، ورود به زنجیره تأمین جزء برنامههای میادین نبوده و یک ماه است که ما به این بحث ورود پیدا کردیم.
تأمین بخشی از گوشت هیئتهای مذهبی امسال
مدیرعامل میادین میوه و تره باراعلام کرد: امسال برای شروع توزیع گوشت، به سراغ هیئتها رفتیم و بخشی از نیاز آنها را تامین کردیم
وی اضافه کرد: ما میخواهیم شبکه توزیع را به صورت کامل و محله محور در شهر تهران گسترش دهیم و معتقدیم توزیع درست و مناسب، میتواند بهصورت غیر مستقیم در مبارزه با گران فروشی، اثر گذار باشد.
وی گفت: سازمان میادین میوه و تره بار حدود ۳۰۰ مرکز دارد که به ۵۰۰ مرکز بهزودی افزایش خواهد یافت.
فصاحت ادامه داد :برنامههای کلی سازمان میادین میوه و تره بار بهطور عمده شامل دو بخش است که عبارت است از ایجاد و تأمین محصولات مورد نیاز مردم که بهنوعی زنجیره تأمین میشود و مساله بعد تکمیل شبکه توزیع است. در تکمیل شبکه توزیع چند برنامه داریم که یکی از آنها افزایش مراکز عرضه تحت مالکیت خود سازمان میادین میوه و ترهبار است.
وی افزود :از دیگر برنامههای سازمان، ایجاد فروشگاههای تحت برند و مقبولیت نام سازمان میادین میوه و تره بار است.
ایجاد سامانه فروش برای واقعی سازی قیمتها
مدیرعامل میادین میوه و تره بار بیان کرد: ظرف یک ماه است که فروش غیر حضوری خود را در قالب سامانه تره بار در دو تا از میادین خود از جمله میدان جلال و میدان صادقیه در شعاع سه کیلومتری و به صورت آزمایشی شروع کردیم.
وی ادامه داد:تا آخر ماه هم این میدانها را به ۹ میدان افزایش خواهیم داد و بعد از آن اگر نتایج مثبتی داشت، به کل شهر تهران تعمیم میدهیم. هدف ما از ایجاد این سامانه، واقعیسازی قیمتها است.