اسلایدتعاون روستاییجهاد کشاورزی

لزوم واگذاری امور اجرایی بخش کشاورزی به تشکل‌های تخصصی بخش

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، در این جلسه مدیران اتحادیه‌ها و تشکل‌های روستایی و کشاورزی کشور ضمن معرفی مختصر تشکل‌های تحت مدیریت خود، به بیان مشکلات و راهکارهای پیشنهادی پرداختند که بسیار مورد توجه دکتر سلیمی قرار گرفت. در ادامه دکتر هادربادی ضمن عرض خیرمقدم به دکتر سلیمی گفت: بخش کشاورزی در بحث اقتصاد و توسعه، به‌عنوان موتور محرکه همه بخش‌های کشور می‌باشد و این امر در تمام کشورهای پیشرفته مشاهده می‌شود. بخش کشاورزی همچنین تأمین‌کننده اصلی امنیت غذایی پایدار کشور بوده و با دارا بودن کمترین سرانه ایجاد اشتغال، بهترین محل برای حل مشکل اشتغال در کشور است.

اگر محوریت بخش کشاورزی برپایه تشکل‌ها باشد، موجب پایداری و بالندگی بخش می‌شود و وجود تشکل‌ها موجب پایداری در اقتصاد کشاورزی می‌شود. به طور کلی می‌توان اذعان نمود که در تمامی دنیا، پیشرفت بخش کشاورزی از طریق تشکل‌ها بوده است. تشکل‌های تعاون روستایی با سابقه بیش از ۶ دهه فعالیت، مورد اعتماد مردم می‌باشند. تشکل‌ها نیز بایستی قادر باشند تا تأمین نهاده‌های مورد نیاز، توزیع انواع کود، خرید انواع محصولات تضمینی و توافقی، تأمین سرمایه در گردش و انواع تسهیلات کشاورزان را انجام دهند تا ارتباط مؤثری بین آن‌ها و کشاورزان وجود داشته باشد.

خوشبختانه در شرایط فعلی وزیر محترم جهاد کشاورزی به تشکل‌ها اعتقاد راسخ دارند و این فرصت بسیار خوبی است تا در کنار حمایت جنابعالی و مجلس محترم، شاهد تأثیرگذاری بیشتر تشکل‌ها در بخش کشاورزی و اقتصاد کشور باشیم.

دکتر سلیمی نیز در این جلسه و در ابتدای سخنان خود گفت: ما در حال حاضر در آستانه تصویب برنامه هفتم توسعه در مجلس می‌باشیم و پیشنهاد بنده این است که تمام مواردی را که مدیران تشکل‌ها بیان کردند، به‌صورت مکتوب به اینجانب برسانند تا برای قانونی و اجرایی شدن مواردی که امکان‌پذیر است، از طریق دوستان در کمیسیون تلفیق و هیئت رییسه مجلس اقدام نماییم.

نکته دیگری که در صحبت‌های دوستان بود، این است که ما در بسیاری از موارد قانون مصوب داریم اما آیین‌نامه‌های اجرایی، مطابق اهداف قانون تدوین نشده‌اند. لذا از تمامی بزرگواران خواهشمندم این‌گونه مغایرت‌های آیین‌نامه‌ای را به‌صورت مکتوب به بنده انعکاس دهید تا با کسب دستور از ریاست محترم مجلس، در هیئت تطبیق مجلس مطرح و در راستای تصحیح و یا ملغی‌الاثر شدن آنها اقدام نماییم.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که دولت بایستی بحث سیاست‌گذاری و نظارت را عهده‌دار باشد، افزود: در حال حاضر به دلیل وجود تشکل‌های موازی در بخش‌های مختلف کشاورزی مانند طیور، دولت کارهای اجرایی را هم برعهده دارد که این امر باعث مشکلات موجود و افزایش آنها در آینده نیز می‌گردد. همچنین بایستی تشکل‌ها در حوزه‌های تصمیم‌گیری نیز حضور فعال داشته باشند و سیاست ما در مجلس نیز تاکنون بر همین منوال بوده است.

دکتر سلیمی در بخش پایانی سخنان خود بر لزوم استفاده تشکل‌های بخش کشاورزی از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان، تأکید کرد و افزود: ما بایستی با استفاده از دانش روز، قدرت رقابت خود را در حوزه‌های مختلف افزایش دهیم تا بتوانیم بازارهای جهانی را به‌صورت دائمی به تسخیر خود دربیاوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا