آب و خاکاسلایدجهاد کشاورزی

افزایش ۳۵ درصدی درآمد خالص کلزاکاران از مسیر مدیریت تغذیه

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، فرهاد مشیری در بازدید اصحاب رسانه از موسسه تحقیقات خاک و آب کشور در خصوص اهم فعالیت‌ها و دستاوردها در پنج سال اخیر در بخش تحقیقات حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه گفت: نفوذ دانش مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در سطح مزارع با اجرای هزار و ۳۸ مزرعه پایلوت تغذیه گیاهی در محصولات زراعی ‌و باغی مختلف، ۹۰۸۰ ساعت برنامه رادیویی و تلوزیونی و ۶۳۰ فقره کارگاه آموزشی و سخنرانی علمی انجام شده است.

وی ادامه داد: افزایش تولید محصولات زراعی و باغی در پایلوت‌های تغذیه گیاهی به میزان ۲۰ درصد به‌طور متوسط نیز با تکنیک‌های بهینه و دستورالعمل‌های موسسه محقق شده است.

مشیری بیان کرد: افزایش ۱۳۰ تا ۱۷۰ کیلوگرم گندم دیم در هکتار و صرفه‌جویی ارزی به میزان ۱۸۰ میلیون دلار با کاهش ۶۰۰ هزار تنی واردات گندم نیز از دستاوردهای موسسه در پنج سال اخیر است.

وی اضافه کرد: صرفه‌جویی ارزی معادل ۳۲ میلیون دلار با افزایش ۲۱.۷ درصدی درصدی تولید محصول کلزا از طریق بهینه‌سازی مدیریت تغذیه تلفیقی و افزایش ۳۵ درصدی درآمد خالص کشاورزان کلزا کار در هر هکتار کشت محقق شده است.

مشیری گفت: بهبود رشد گیاهان در شرایط تنش‌های خشکی و شوری، به میزان ۱۵ تا ۴۰ درصد با بهینه‌سازی کاربرد مواد محرک رشد در پایلوت‌های تحقیقاتی و شناسایی و معرفی مهمترین محدودیت‌ها و ناهنجاری‌های تغذیه‌ای در ۶ محصول زراعی و ۱۱ محصول باغی در مناطق عمده تحت کشت نیز در این موسسه محقق شده است.

وی ادامه داد: تهیه و انتشار ۸۸ عنوان دستورالعمل مدیریت تلفیقی حاصلخیزی خاک و تغذیه گیاه در ۲۰ محصول زراعی و ۱۷ محصول باغی و همچنین تهیه و انتشار ۳۳ اپلیکیشن تلفن همراه در زمینه مدیریت تغذیه گیاه انجام شده است.

مشیری با اشاره به برنامه پنج سال آینده این بخش بیان کرد: ارتقاء و بهبود مدیریت کاربرد کودهای فسفری، ارتقاء و بلهبود مدیریت تلفیقی تغذیه گیاه در راستای تعدیل اثرات تنش‌های محیطی در محصولات زراعی و باغی، توسعه نسخه نویسی کودی در کشور، بهبود و توسعه روش‌های افزایش کربن آلی خاک، ایجاد سامانه بر خط تعیین نیاز غذایی و توصیه کودی محصولات زراعی و باغی …. اهم این برنامه ها است.

۱۲ شرکت دانش بنیان در مرکز رشد موسسه تحقیقات خاک و آب فعالیت دارد

میثم رضایی رئیس مرکز رشد موسسه تحقیقات خاک و آب نیز بیان کرد: ۱۲ شرکت دانش بنیان در زمینه‌های مختلف همچون تکنولوژی آب و آب‌های سطحی و زیر زمینی مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هرکدام از شرکت‌های دانش بنیان وابسته به محصولات، فعالیت متفاوتی دارند و در زمینه‌های محتلف فعالیت دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا