اسلایدجهاد کشاورزی

لزوم تأمین کود اوره با قیمت مناسب برای کشاورزان

با واکنش به موقع رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس و دست‌اندرکاران بخش کشاورزی مصوبه 6 برابر شدن بهای کود اوره تحویلی توسط شرکت‌های پتروشیمی توسط دکتر مخبر لغو گردید.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی) به نقل از اقتصادسبز آنلاین، به موجب مصوبه دولت در سال ۱۴۰۳ قیمت کود اوره در کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی درب واحد تولیدی و تحویل به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به مبلغ ۲۴۰ هزار تومان تعیین شده است.
بر پایه این گزارش در حالی این بخشنامه از سوی دولت ابلاغ شده است که تا چند روز گذشته کیسه‌های ۵۰ کیلوگرمی کود اوره به بهای ۴۰ هزار تومان از سوی پتروشیمی‌ها عرضه می‌شد که با احتساب حدود ۱۵۰ هزار تومان هزینه‌های حمل و نقل و… نهایتاً تا کیسه‌ای ۱۹۵ هزار تومان تحویل کشاورزان می‌شد و این افزایش ۶ برابری قیمت، آن هم در آستانه آغاز به‌کار دولت چهاردهم به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و رنگ و بوی سیاسی به خود گرفته تا دولت چهاردهم که بلافاصله پس از استقرار باید برای شروع کشت پائیزه برنامه‌ریزی کند با چالش مواجه شود.
این گزارش می‌افزاید: کود اوره به عنوان پایه ماده اولیه مورد نیاز بخش کشاورزی به‌خصوص زراعت نقش مهمی دارد و از این‌رو ۶ برابر شدن قیمت آن می‌تواند به طرز محسوسی بر قیمت تمام شده محصولات کشاورزی بیافزاید و واکنش شدید نمایندگان مجلس و کشاورزان را به‌همراه داشته باشد.
این بخشنامه عجیب در حالی صادر شده است که به گفته منابع آگاه، طی ماه‌های گذشته پتروشیمی‌های تولیدکننده کود اوره در اقدامی هماهنگ و با هدف گروکشی برای افزایش قیمت‌ها از عرضه کود اوره به شرکت حمایت حمایتی و فعالان بخش کشاورزی خودداری می‌کردند و این موضوع و عدم پیگیری دولت و وزارت جهادکشاورزی در این مدت باعث شده است تا میزان ذخیره کود شیمیایی در انبارها در آستانه شروع کشت پائیزه به کمترین میزان در یک دهه اخیر برسد.
این گزارش می‌افزاید: با وجود آنکه شب گذشته در فضای مجازی خبر از لغو اجرای مصوبه به دستور سرپرست ریاست جمهوری منتشر شده است، اما شایسته است با مساعدت وزیر دفاع و پتروشیمی‌ها نیاز فوری برنجکاران که امروز نیاز خود را از بازار آزاد تهیه می‌کنند، مرتفع شود و در تحویل کود اوره به شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای کشت پائیزه کوتاهی صورت نگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا