اسلایدجهاد کشاورزی

پرداخت ۶۰۰ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۲

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، قدرت الله نوری، معاونت توسعه بیمه‌ای صندوق بیمه کشاورزی در نشست خبری، ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار کرد: بخش کشاورزی از پرمخاطره‌ترین بخش‌ها است، از ۳۷ بلای طبیعی در دنیا ۳۱ بلا در ایران اتفاق می‌افتد؛ در سه سال گذشته خشکسالی را به صورت پیاپی داشتیم که به ۷ استان بیشترین خسارت را وارد کرده است لذا بیمه کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: در بیمه محصولات کشاورزی بالغ بر ۶۵ درصد حق بیمه توسط دولت پرداخت می‌شود و در برخی محصولات اساسی کمتر از ۳۰ درصد توسط کشاورز پرداخت می‌شود.
نوری تصریح کرد: بر اساس سیاست‌های صندوق بیمه از ابتدای سال مالی برنامه‌ها را تدوین می‌کنیم که نگرش به تعرفه‌ها و طرح‌های بیمه یکی از این برنامه‌ها است.
وی با بیان اینکه در زیر بخش دام، طیور و آبزیان نزدیک به ۸۰ درصد ارزش آن دام را تعهد می‌کنیم و بیمه خسارت یا غرامت آن را پرداخت می‌کند، ادامه داد: اما در سایر زیر بخش‌ها به دلیل محدودیت مالی ۶ هزار میلیارد تومانی، درصد کمتری را پرداخت می‌کنیم و محصولات اساسی و راهبردی در اولویت پرداخت بیمه قرار می‌گیرند.
معاونت توسعه بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی گفت: در سال زراعی جدید تعاملات خوبی را با بخش خصوصی و سازمان‌های ذی‌ربط مانند سازمان امور عشایر، اتحادیه‌های زیر بخش امور دام، دامپزشکی، شیلات و … داشته‌ایم.
وی در رابطه با حذف سال های فاجعه بار از بیمه گفت: هیئت مدیره صندوق بیمه این حق را دارد به جهت مطلوبیت بیمه سال‌های فاجعه بار را حذف کند که در محصولات اساسی، باغات و زراعت این کار را انجام داده‌ایم، همچنین استفاده از فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار دادیم که رونمایی از اپ «آباد» یکی از این اقدامات است.
نوری ادامه داد: با استفاده از اپ آباد محدوده زمین زراعی توسط کشاورز طراحی و در اختیار صندوق بیمه قرار می‌گیرد؛ همچنین استفاده از تجارب کارشناسان بیمه‌های تجاری و بازرگانی در بخش کشاورزی یکی دیگر از اقدامات ما در صندوق بیمه کشاورزی است.
معاونت توسعه بیمه ای صندوق بیمه کشاورزی خاطرنشان کرد: از سه سال گذشته طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور با سیاستگذاری وزارت جهاد کشاورزی و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و صندوق بیمه کشاورزی اجرا شده است و صندوق بیمه بالغ بر ۹۸ درصد سطوح ابلاغی را تحت پوشش بیمه قرار داده است.
وی افزود: امسال سال سوم اجرای طرح کشاورزی قراردادی است، در کشاورزی قراردادی بیمه فراگیر است و از امتیازات آن محسوب می‌شود؛ همچنین ما ۲۰ درصد تخفیف بیمه در این طرح لحاظ کرده‌ایم و حق بیمه ای در ابتدای بیمه‌گری دریافت نمی‌کنیم.
نوری با بیان اینکه در سال زراعی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱  ، ۵۶۰۰ میلیارد تومان غرامت پرداخت کرده‌ایم، تصریح کرد: از این میزان ۲۶۰۰ میلیارد تومان را در بخش زراعت و ۲۱۰۰ میلیارد تومان را در بخش باغبانی پرداخت کردیم که بیشترین پرداخت برای باغات پسته بوده است.
وی افزود: برای سال زراعی ۱۴۰۱ -۱۴۰۲ برآورد خسارات حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان بوده است که حدود ۶۰۰ میلیارد تومان تاکنون غرامت پرداخت شده و محاسبه همچنان ادامه دارد.
معاون توسعه امور بیمه صندوق بیمه کشاورزی ادامه داد: امسال قصد داریم بیمه گیاهان دارویی را به ۵۲ محصول افزایش دهیم. در حالیکه در سال گذشته این عدد ۲۳ محصول بود. همچنین بیمه حیات وحش را نیز از سال گذشته در دستور کار قرار دادیم تا از حیات وحش حفاظت شود.
وی در پایان گفت: در تمام زیربخش‌ها به صورت میانگین ۳۰ درصد افزایش تعهدات را داشتیم. بیشترین خسارت مربوط به استان‌های اردبیل، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، گلستان، فارس، خوزستان، کرمان و تهران است و بالغ بر ۷۰ درصد غرامت‌ها را این استان‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا