اسلایدجهاد کشاورزییادداشت ویژه

تأثیر توسعه دامپروری عشایری در تأمین امنیت غذایی کشور

عشایر، جمعیتی خالص هستند که حدود ۲ درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و در اقتصاد و تولید انواع محصولات دامپروری مانند گوشت قرمز، نقش ویژه‌ای دارند و ۲۵ درصد از گوشت مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند. جامعه عشایری در دو بخش امنیت غذایی و امنیت مرزی کشور نقش تأثیرگذاری دارند.

عشایر ایران متأسفانه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و باید با رویکرد تحولی جدید و به دور از روزمرگی و با توجه به ظرفیت‌های عظیمی که عشایر دارند و با همکاری واحدهای مختلف وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای خارج از وزارتخانه، اقدامات مؤثری برای آنان انجام شود. در این صورت شاهد افزایش تولید گوشت قرمز توسط عشایر خواهیم بود به گونه‌ای که اثرات آن در سفره و معیشت مردم سراسر کشور ملموس خواهد بود.

وزارت جهاد کشاورزی در قالب تولید قراردادی و با در اختیار قرار دادن نهاده دامی ارزان‌ قیمت و مدت‌دار از عشایر حمایت می‌کند. در تولید قراردادی، مشکل تأمین منابع مالی که عشایر همیشه با آن مواجه هستند و مجبور به فروش زودتر از موعد دام خود می‌شوند، برطرف گشته و با نگهداری و پرواربندی دام، میزان تولید گوشت قرمز توسط عشایر دو برابر می‌شود.

دولت با تعیین قیمت نهاده و محصول، نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری بر عملکرد اقتصادی و حتی تداوم واحدهای پرورش دام عشایر دارد، به‌طوری‌که ادامۀ فعالیت آن­ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. به‌کارگیری توصیه­‌ها و دستورالعمل‌­های ترویجی در واحدهای دامپروری روستایی و عشایری، می­تواند تا ۵۰ درصد بهره‌وری در این واحدها را افزایش دهد.

آگاه‌کردن بهره­‌برداران از دانش و فن­‌آوری­‌های روز در حوزه دامپروری کشور و انتقال آن به سطح جامعۀ روستایی و عشایری، ارائه بسته­‌های ترویجی شامل دستورالعمل­‌های به‌کارگیری دانش دامپروری در زمینه­‌های مختلف مثل اصلاح دام، تولید مثل، تغذیه، بهداشت و جایگاه به دامداران نیز در توسعه و بهره‌­ور کردن تولیدات بهره­‌برداران روستایی و عشایری مؤثر است و این موضوع یکی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی و بطور خاص سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می‌باشد.

عشایر کشور از نظر سیاسی قوام‌بخش صلابت و استقلال ملی، از نظر نظامی پاسداران سلحشور مرزها، از نظر اجتماعی پشتوانه هویت فرهنگی، از نظر اقتصادی مؤثر در تأمین امنیت غذایی، دوستدار منابع طبیعی و سازگار با محیط زیست بوده و به صفات ارجمندی همچون غیرت، رشادت، شجاعت، سلحشوری، ایثار، وفاداری و از جان‌گذشتگی مشهور هستند.

نقش جامعه روستایی و عشایری کشور در بخش تولید و اقتصاد کشاورزی کشور بسیار مهم است و دستگاه‌های اجرایی باید تلاش‌های خود را برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر به آن‌ها افزایش دهند. در همین راستا وزارت جهاد کشاورزی نیز بایستی با برنامه‌ریزی‌های اساسی و اقدامات مؤثر به منظور تأمین نیاز‌های عرصه تولید، ارتقای رفاه و سطح درآمد، هویت بخشی به مشاغل کشاورزی و دامداری و پیشرفت مناطق روستایی و عشایری در حد جایگاه و شأن والای واقعی آن‌ها، تلاش مداوم و روزافزون کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا