اسلایدجهاد کشاورزی

لزوم توسعه تکنیک‌های نوین صنعت نوغانداری در کشور

نوغانداری یکی از بهترین شغل‌های جانبی شناخته شده در کشور است که آغاز و ادامه کار در آن با کمترین زمان و امکانات میسر بوده و تمام افراد خانواده می‌توانند در کنار هم در این حرفه مشغول به کار شوند و حدود ۶۰ درصد فعالیت نوغانداری در کشور، توسط زنان روستایی انجام می‌شود.

مرکز توسعه نوغانداری کشور، ذیل معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، با افزایش تولید نهال توت اصلاح‌شده، بهبود تولید تخم نوغان داخلی، حمایت‌های یارانه‌ای تأمین نهاده‌های نوغانداری، انجام آموزش‌های لازم برای کارشناسان و بهره‌برداران‌، توسعه پرورش پاییزه و امکان دو بار پرورش به جای یک‌بار پرورش در سال، اجرای تفاهم‌نامه‌های همکاری با کمیته امداد امام (ره)، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، فنی و حرفه‌ای، بنیاد برکت و توسعه فعالیت‌های زنان روستایی و عشایری، به دنبال استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها به‌منظور بهبود تولید ابریشم و افزایش درآمد نوغانداران و نهایتاً خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولید داخل می‌باشد.

فعالیت نوغانداری و قابلیت توسعه این صنعت، ریشه‌دار بودن آن در فرهنگ و تمدن ایرانی و لزوم حفظ و تداوم آن باتکیه بر توسعه تکنیک‌های نوین جهت پرورش کرم ابریشم به منظور بهبود معیشت ساکنان نواحی روستایی، از اهمیت زیادی برخوردار است. نوغانداری ترکیبی از کشاورزی، دامپروری و صنعت نساجی است که موفقیت صنعت نوغانداری تا حد زیادی به دردسترس بودن نیروی انسانی مجرب و ماهر بستگی دارد. در پایان ذکر این نکته حائز اهمیت می‌باشد که توسعه و گسترش فعالیت نوغانداری با ایجاد اشتغال روستایی به خصوص برای زنان، توسعه فضاهای سبز روستایی و حمایت از محیط زیست روستا، باعث بهبود معیشت پایدار خانوارهای روستایی و ماندگاری جمعیت در نواحی روستایی نیز  می‌گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا