اسلایدجهاد کشاورزی

تدوین فاز نخست سند تحول مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی از تدوین سند تحول مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی خبر داد و پیش‌بینی کرد: فاز نخست این سند تا پایان امسال آماده شود.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، کریم ذوالفقاری در نشست مطبوعاتی درباره هدفگذاری در حوزه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی گفت: سند تحول مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی دارای دو فاز است که با همکاری بخش کارشناسی، دانشگاهی و اجرایی در حال تدوین است.

وی افزود: روند تدوین این سند، پیشرفت خوبی داشته و در آن به دنبال شاخص‌هایی هستیم که وضعیت واقعی مکانیزاسیون و صنایع را نشان دهد.

ذوالفقاری با بیان آن که ضریب مکانیزاسیون الزاما همه چیز را درباره وضعیت مکانیزاسیون کشاورزی در کشور نشان نمی‌دهد، اظهار داشت: ضریب مکانیزاسیون معقول‌تر، آن است که با حداقل انرژی بتوانیم بهترین بهره‌وری را در حوزه کشاورزی داشته باشیم.

وی درباره اهداف برنامه هفتم در مورد ضریب مکانیزاسیون کشاورزی نیز اعلام کرد: در برنامه هفتم توسعه پیشبینی شده ضریب مکانیزاسیون به ۳ اسب بخار در هکتار برسد.

رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی ادامه داد: در این برنامه هدفگذاری شده سالانه ضریب مکانیزاسیون یک دهم اسب بخار افزایش یابد.

وی ضریب واقعی مکانیزاسیون کشاورزی را حدود ۲.۶ اسب بخار در هکتار در حال حاضر عنوان و اظهار کرد: با افزایش سالانه یکدهم اسب بخار در هکتار، ظرف ۱۰ سال، یک اسب بخار به ضریب مکانیزاسیون کشاورزی اضافه خواهد شد.

ذوالفقاری درباره برنامه عرضه کمباین و مکانیزاسیون در سال جاری گفت: برای امسال ۵۰ هزار دستگاه تراکتور و ۱۵۰۰ دستگاه کمباین به دفتر ماشینهای کشاورزی وزارت صمت، اعلام نیاز کرده‌ایم.

وی درباره صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی نیز اذعان داشت: برنامه‌ریزی ما افزایش سه میلیون تن جذب ماده خام کشاورزی در سال در این صنایع برای انواع فرآوری است.

ذوالفقاری میزان کنونی جذب مواد خام کشاورزی صنایع تبدیلی و تکمیلی را ۹۵ میلیون تن بیان کرد.

وی در همین حال توضیح داد: در برخی محصولات تا ۵ برابر مازاد و در بعضی دیگر تا ۵ برابر کسری صنایع داریم به طوری که برای مثال در حوزه آرد، لبنیات، گوجه‌فرنگی و خوراک دام و طیور با افزایش صنایع روبرو هستیم که براساس قانون تسهیل کسب و کار نمی‌توانیم مانع فعالیت آنها شویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا