اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

حمایت بانک کشاورزی از زنجیره‌های تأمین کشاورزی

در بخش کشاورزی، زنجیره تأمین شامل فرآیندهایی است که از تأمین بذرها، مواد کودی و محصولات مربوط به کشاورزی شروع شده و به کشت، برداشت، انبارداری، حمل و نقل، فرآوری، بازاریابی و در نهایت فروش محصولات کشاورزی به مشتریان نهایی می‌پردازند.

یک زنجیره تأمین مؤثر در بخش کشاورزی از تولید محصولات اولیه تا توزیع آن‌ها به مصرف‌کننده نهایی را مدیریت می‌کند، که این امر، امنیت غذایی را تضمین می‌کند و همچنین به کشاورزان این امکان را می‌دهد تا با استفاده از تکنولوژی‌های جدید و روش‌های کشاورزی پایدار به بهبود کیفیت محصولات خود بپردازند. با بهبود فرآیندها و مدیریت مناسب زنجیره تأمین، می‌توان هدررفت محصولات را کاهش داد، که این امر بهبود اقتصادی و محیط زیستی را در پی خواهد داشت. زنجیره تأمین مؤثر می‌تواند به بهبود بهره‌وری در تمام مراحل تولید و توزیع کمک کند، از جمله کاهش زمان انتظار برای برداشت و حمل و نقل محصول. با داشتن یک زنجیره تأمین قوی، کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی می‌توانند به راحتی به بازارهای جدید و بین‌المللی وارد شوند و بازارهای جدید را کشف کنند.

بانک‌ها در زنجیره تأمین نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند اعتبارات، وام‌ها و خطوط اعتباری را برای شرکت‌ها و صنایع مرتبط در زنجیره تأمین فراهم کنند تا امکان تأمین منابع مالی برای تولید، حمل و نقل، و غیره را فراهم سازند. بانک‌ها می‌توانند ابزارها و محصولات مالی را برای کنترل و مدیریت ریسک‌های مالی در زنجیره تأمین ارائه دهند، از جمله ابزارهای مبادله ریسک و بیمه.

همچنین خدماتی مانند پرداخت‌های بین‌المللی، انتقال وجه و خدمات مرتبط با تجارت خارجی را فراهم کنند که برای تسهیل تراکنش‌های درون کشور و بین‌المللی در زنجیره تأمین ضروری هستند. بانک‌ها می‌توانند به شرکت‌ها در زنجیره تأمین کمک کنند تا در مسائل مالی و مالیاتی، از جمله مدیریت جریان‌های نقدی و تسهیل در پرداخت مالیات، راهنمایی کنند.

بانک کشاورزی در این راستا با طراحی و ایجاد پلتفرم مدیریت زنجیره تأمین محصولات کشاورزی به نام «پالیز»، سامانه مدیریت زنجیره تأمین کالاهای استراتژیک با عنوان «بازارگاه محصولات کشاورزی» و کیف پول الکترونیکی و نیز ارائه ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌ای و تعهدی نظیر گواهی اعتبار مولد «گام»، سفته، برات و چک الکترونیکی، ضمانت نامه و … فعالیت زنجیره‌های تأمین را در اکوسیستم کشاورزی تسهیل و تسریع کرده و راه را برای توسعه کشاورزی قراردادی در کشور، هموارتر ساخته است.

به طور کلی، بانک‌ها از طریق ارائه خدمات مالی و مدیریت ریسک مالی به شرکت‌ها در زنجیره تأمین کمک می‌کنند تا عملکردهایشان را بهبود بخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا