یادداشت ویژه

نوآوری در تنظیم بازار کالاهای اساسی توسط وزارت جهاد کشاورزی

بنابراین اکثر دولت‌ها می‌کوشند تا با حمایت از کشاورزان از راه‌های مختلف مانند: یارانه و خرید تضمینی و همچنین واردات، این کالاها را به مقدار مورد نیاز شهروندان خود تأمین کرده و در مرحله بعد بر توزیع آن‌ها نظارت داشته باشند تا اقلام اساسی با نرخ مناسب و به وفور در بازارها یافت شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.
فاصله گرفتن از شیوه‌های سنتی توزیع کالاهای اساسی و اتکا به شیوه‌های نوین و فناوری‌های جدید می‌تواند سرو سامان خوبی به وضعیت توزیع کالاهای اساسی ببخشد و دسترسی راحت‌تر مردم به آن‌ها را بدنبال داشته باشد و مشکلاتی چون احتکار و عدم عرضه با انگیزه فروش با نرخ بیشتر و گران‌فروشی را تا حد زیادی از بین ببرد، ضمن این‌که منجر به صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم شده و حتی با کاهش سفرهای درون شهری به کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ نیز کمک کند و نقش مهمی در امنیت، ثبات بازار و ایجاد و یا حفظ جو روانی مثبت در آن را به همراه دارد.
نحوه تنظیم بازار کالاهای اساسی موضوعی است که در دولت‌های مختلف و به شکل‌های گوناگون به آن پرداخته شده است. با بحرانی شدن وضعیت بازارها و کاهش شدید توان مردم در تأمین کالاهای اساسی، دست‌اندرکاران دولت سیزدهم عزم خود را جزم کردند تا این مشکل دیرینه را حل کنند. نوآوری‌ دولت در حوزه تنظیم بازار از جمله در بخش استفاده از ظرفیت شرکت‌های استارتاپی و توزیع اینترنتی ارزاق موجب دسترسی بهتر و بی‌واسطه مردم به کالاهای اساسی می‌شود.
تنظیم بازار دو بخش عمده دارد که شامل تنظیم بازار و تنظیم نقش فعالان اقتصادی در مدیریت بازار و دیگری بخش خدمات بازرگانی یعنی تسهیلات و سرویس‌ها و زیرساخت‌های بازرگانی است.
دکتر ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در این راستا همواره بر افزایش نظارت‌ها و تنظیم بازار کالاهای اساسی کشاورزی تأکید کرده و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به منظور مدیریت بهینه بازار، در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است. راه‌اندازی سامانه تأمین و توزیع کالاهای اساسی (ستکاوا) توسط وزارت جهاد کشاورزی، اقدامی ارزشمند در همین رابطه محسوب می‌شود. در این سامانه فروشگاه‌های پروتئینی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های میادین میوه و تره‌بار عضو در تهران می‌توانند از عرضه‌کننده اصلی مرغ منجمد با قیمت مصوب را خریداری کنند. البته به مرور زمان، عرضه عمده سایر محصولات اساسی مانند برنج، شکر و روغن نیز از طریق سامانه ستکاوا صورت خواهد گرفت.
این اقدام وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار، کنترل قیمت و حذف واسطه‌ها صورت می‌گیرد و طی این فرآیند، تمام مراحل تأمین، تولید و توزیع تا مصرف‌کننده نهایی به‌صورت لحظه‌ای رصد و پایش می‌شود. بی‌شک فراگیر شدن توزیع هوشمند محصولات اساسی موجب دسترسی بهتر کلیه افراد جامعه به کالاهای اساسی مورد نیاز خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا