اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

نقش بانک کشاورزی در تحقق سند ملی امنیت غذایی

امنیت غذایی زیربنای امنیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور است و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حقوق فرد و جامعه محسوب می‌شود. همچنین حقوق نسل‌های آینده از طریق حفاظت از منابع پایه تولید و بهره‌برداری پایدار از این منابع مدنظر قرار می‌گیرد.

امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوار عمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود و درآمد خانواده از عوامل بسیار مهم در تأمین امنیت غذایی در یک نظام اجتماعی می‌باشد. عامل اساسی دیگر در تأمین امنیت غذایی جامعه، ذائقه و دانش تغذیه‌ای خانواده‌ها در نحوه تخصیص بودجه برای تهیه بهترین نوع غذای در دسترس و چگونگی تقسیم غذا در خانواده می‌باشد.

یکی از مهم‌ترین راه‌های پاسخگویی به نیازهای غذایی جمعیت کشور؛ دانش ‌بنیان شدن کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم و مغفول علم و فناوری در سطوح ملی و جهانی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی کشور است. در رویکرد کشاورزی دانش ‌بنیان، افزون بر استفاده صحیح از ظرفیت‌های کشاورزی، موضوع مهم حفاظت و بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی و پایه و تأمین سلامت تولید در اولویت قرار دارد.

امنیت غذایی موضوعی پیچیده و چند بعدی است که دستگاه‌های مختلف به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تحقق آن دخیل هستند. برای تأمین امنیت غذایی در یک کشور و نظام اجتماعی مربوط به آن باید سازمان‌ها و نهادهای مرتبط در این امر به طور مؤثر با یکدیگر همکاری داشته باشند و تنها با نظارت یک سازمان متولی بر تولید یا واردات مواد و محصولات غذایی، آموزش و تبلیغ و آگاهی ‌دادن به جامعه و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی، شاهد دستیابی به امنیت غذایی پایدار در سطح جامعه خواهیم بود.

بانک کشاورزی نیز در این راستا به عنوان بزرگ‌ترین حامی مالی کلیه فعالیت‌های بخش کشاورزی کشور در سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۲۰۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است. این بانک با حمایت ویژه از بخش‌های مختلف کشاورزی و همچنین صنایع وابسته بخش کشاورزی، نقش مهمی در تحقق برنامه‌های سند ملی امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی به منظور آغاز حرکت ملی برای ایجاد همگرایی در حوزه امنیت غذایی، پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در تیر ماه سال ۱۴۰۲ توسط رئیس جمهور به کلیه دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد. شایان ذکر است که تدوین این سند از سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود.

بی‌تردید؛ تحقق اهداف سند ملی دانش‌بنیان امنیت غذایی با ساختار اجرایی مناسب و کارآمد و بهره‌گیری از مشارکت آحاد مردم همراه با فرهنگ‌سازی بر پایه ارزش‌های بنیادین به‌ویژه عدالت‌محوری و دانش‌بنیانی، موجبات اقتدار کشور را فراهم می‌نماید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا