اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

اهمیت فراوان بانک کشاورزی در تأمین پروتئین حیوانی سبد غذایی خانوار

ایجاد و تقویت زنجیره تأمین و تولید گوشت قرمز در کشور موجب پایداری تولید، مدیریت تولید و مصرف، جلوگیری از نوسانات قیمت در بازار و حذف واسطه‌های غیر ضرور می‌شود.

تأمین گوشت در امنیت غذایی کشورها بسیار اهمیت دارد. گوشت منبع اصلی پروتئین برای بسیاری از افراد در جوامع مختلف و کشور خودمان است و نقصان در تأمین آن می‌تواند به مشکلات اقتصادی و اجتماعی منجر شود. همچنین تقویت زنجیره تأمین و تولید گوشت قرمز در داخل کشور می‌تواند از وابستگی به واردات گوشت بکاهد.

با اعطای تسهیلات مالی به کشاورزان و واحدهای تولیدی گوشت، تولید داخلی افزایش می‌یابد که می‌تواند وابستگی به واردات را کاهش دهد و امنیت غذایی کشور را تقویت کند. این تسهیلات می‌توانند به بهبود فناوری‌های مورد استفاده در زنجیره تولید گوشت کمک کنند و باعث بهبود کیفیت محصولات و بهره‌وری در تولید شود. حمایت از زنجیره تولید گوشت باعث حفظ و ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی، دامپروری و صنایع فرآوری مرتبط می‌شود که این امر به توسعه اقتصادی و کاهش بیکاری در سطح کشور و جامعه کشاورزی کمک می‌کند.

در همین راستا اعطای انواع تسهیلات مالی می‌توانند به پروژه‌هایی که به بهبود مدیریت محیط زیست در زنجیره تولید گوشت کمک می‌کنند، اختصاص یابند. این اقدامات می‌توانند به کاهش اثرات منفی زنجیره تولید بر محیط زیست کمک کنند. بانک‌ها می‌توانند در تأمین گوشت خانوار نقش مهمی داشته باشند و با اعطای وام با شرایط مقرون به صرفه برای کشاورزان و واحدهای تولیدی گوشت به تأمین نیازهای بازار کمک کنند. همچنین با ارائه خطوط اعتباری و تسهیلات مالی، به واحدهای صنعتی و تجاری در زنجیره تأمین گوشت کمک کنند تا فعالیت‌های خود را بهبود بخشند و نیازهای بازار را برطرف سازند.

باتوجه به موضوعات ذکر شده مجموعه عظیم بانک کشاورزی نیز در سال ۱۴۰۲ به منظور حمایت از تولید و تأمین انواع گوشت و فرآورده‌های گوشتی مصرفی خانوارها، قریب به ۳۰۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرورش دام، طیور و آبزیان و صنایع تبدیلی و تکمیلی وابسته، به فعالان این حوزه پرداخت کرده و بدین ترتیب نقش مؤثری در تأمین پروتئین حیوانی مورد نیاز آحاد جامعه و تأمین امنیت غذایی پایدار خانواده‌های ایرانی ایفا کرده است.

به طور کلی، نقش بانک‌ها در تأمین گوشت خانواده‌های کشور بسیار مهم و بارز است و از طریق ارائه تسهیلات مالی و خدمات مرتبط می‌توانند به استقرار و بهبود زنجیره‌های تولید و تأمین گوشت در اقصی نقاط کشور کمک شایان توجهی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا