اسلایدجهاد کشاورزیزراعت

تولید ۱۶ میلیون تن ذرت علوفه‌ای در داخل کشور

وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد: با تولید سالانه 16 میلیون تن، کل نیاز ذرت علوفه‌ای کشور تأمین می‌شود.

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی معاونت امور زراعت با بیان این مطلب افزود: با توجه به عدم امکان واردات علوفه حجیم و با علم به نیاز آبی کمتر آن، خوشبختانه در حال حاضر تمام نیاز کشور به این محصول برای مصرف خوراک دام در داخل تامین می‌شود.

فرامک عزیزکریمی در مورد ذرت دانه‌ای اظهار داشت: نیاز سالانه کشور به ذرت دانه‌ای برای خوراک دام و طیور حدود ۷ میلیون تن و با مصارف صنف و صنعت در کل ۹ تا ۱۰ میلیون تن است که به دلیل محدودیت منابع آبی، طول دوره رشد بیشتر و نوع کشت تابستانه اکنون ضریب خوداتکایی در تولید این محصول حدود ۱۰ درصد است و رغبت کشاورزان بیشتر برای تولید ذرت علوفه‌ای می‌باشد.

وی ادامه داد: در اسناد بالادستی دستیابی به ۲۵ درصد ضریب خوداتکایی در تولید ذرت دانه‌ای و جایگزینهای آن از جمله ترتیکاله، ارزن‌ها و سورگوم تا پایان برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شده است.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره پروژه‌های معاونت امور زراعت برای صرفه‌جویی در مصرف آب آبیاری در تولید ذرت دانه‌ای تصریح کرد: با توجه به کاهش منابع آب سطحی و زیرزمینی و تبخیر بالا در فصل رشد ذرت (تابستان) تمام پروژه‌های ابلاغی، آب محور و در راستای صرفه‌جویی در مصرف آب می‌باشد که از آن جمله می‌توان به تغییر گروه رسیدگی ارقام از دیررس به میانرس، اجرای آبیاری تیپ، کشت حفاظتی و نیمهحفاظتی ذرت و تغییر آرایش کاشت ذرت از ۷۵ به ۱۴۰ سانت اشاره کرد.

وی افزود: در مجموع پروژه‌های ابلاغی آب‌محور در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از مزارع ذرت در کشور اجرایی می‌شود.

عزیزکریمی در همین حال کشت نشایی ذرت دانه‌ای را از پروژه‌های آب‌محور نام برد و اذعان داشت: کشت نشایی به صورت پایلوت در بیشتر استان‌ها با سطح محدود به اجرا گذاشته شده و به دلیل محدودیت ماشینآلات کشت نشایی چندان توسعه نیافته است، اما پروژه تغییر آرایش کاشت از ۷۵ به ۱۴۰ سانت که کاهش قابل توجه مصرف آب و کاهش ۵۰ درصدی استفاده از نوار تیپ را در پی دارد، در برنامه تولید ذرت و پروژه‌های مربوط به آن در حال توسعه است.

وی تاکید کرد: توسعه کشت نشایی منوط به واردات دستگاه‌های کارنده با تکنولوژی جدید و سرعت بالای کشت می‌باشد که در حال حاضر در کشور موجود نیست.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی، درباره تولید ذرت علوفه‌ای و ذرت دانه‌ای در سال زراعی جاری نیز گفت: در سال زراعی جاری تولید بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تن ذرت علوفه‌ای با توجه به تغییرات قیمتی و حدود یک میلیون و ۱۰۰ تن ذرت دانه‌ای در کشور پیشبینی می‌شود.

وی اضافه کرد: برآورد میزان تولید ذرت علوفه‌ای مشابه سال زراعی گذشته است.

عزیزکریمی عملکرد تولید در واحد سطح برای ذرت دانه‌ای را حدود ۸ تن و ذرت علوفه‌ای را حدود ۵۵ تن در هر هکتار عنوان کرد.

وی درباره ارقام مورد استفاده در کاشت این محصول گفت: اکثر ارقام مورد استفاده برای تولید ذرت شامل هیبریدهای گروه‌های رسیدگی ۷۰۰ و ۶۰۰ و تا حدودی گروه رسیدگی ۵۰۰ است.

مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهادکشاورزی افزود: در تولید ذرت دانه‌ای خوزستان، کرمانشاه، فارس، جنوب‌کرمان و کرمان و در تولید ذرت علوفه‌ای فارس، خوزستان، تهران، قزوین، اصفهان و خراسان رضوی جزو استان‌های برتر کشور هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا