یادداشت ویژه

رشد چشمگیر تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در سال‌جاری

این در حالی است که متأسفانه در سطح نظام بانکداری کشور شرایط به‌گونه‌ای دیگر رقم خورده و در حالی که مطابق قانون برنامه ششم توسعه، سایر بانک‌ها موظف بودند ۱۵ درصد تسهیلات اعطایی خود را به بخش کشاورزی تخصیص دهند، اما به‌طور متوسط فقط ۸ درصد منابع خود را به این بخش اختصاص داده‌اند و این موضوع بر رشد و توسعه بخش کشاورزی تأثیر گذاشته و آن را کندتر نموده است.

علیرغم این موضوع و عدم همراهی کامل سایر بانک‌ها، بانک کشاورزی در طول سالیان اخیر با بسیج تمامی منابع و امکانات خود سعی در افزایش تسهیلات اعطایی به دست‌اندرکاران بخش کشاورزی داشته و به دستاوردهای ارزشمندی در این راستا دست یافته است. به‌طوری‌که تسهیلات پرداختی شعب بانک کشاورزی به متقاضیان در سراسر کشور از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۹ مهرماه، به حدود ۹۵۷ هزار میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، افزون بر ۴۳۸ هزار میلیارد ریال و معادل ۸۴ درصد رشد را شاهد می‌باشیم. همچنین بانک کشاورزی برای تأمین مالی بخش کشاورزی و در حمایت از فعالان این بخش و نیز در حمایت از اشتغال‌آفرینی و بهبود کسب و کار، در مقطع یاد شده بالغ بر ۵۲۹ هزار فقره تسهیلات در قالب تسهیلات سرمایه‌ای، سرمایه درگردش و قرض الحسنه به متقاضیان پرداخت کرده است.

بدیهی است که خدمات متنوع و مهم بانک کشاورزی به کشاورزان کشور، همواره پشتیبان و محرک تولید در این بخش مهم و زیربنایی بوده و یکی از الزامات امنیت غذایی پایدار، بهبود و افزایش تجهیز منابع این بانک تخصصی می‌باشد که بایستی در دستور کار مستمر دولت مردمی و مجلس شورای اسلامی قرار داشته باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا