اسلایدجهاد کشاورزیزراعت

پیش‌بینی برداشت حداقل ۳۰۰ هزار تن وش پنبه در سال جاری

به گزارش داغ (دیده‌بان امنیت غذایی)، ابراهیم هزار جریبی در خصوص سطح زیر کشت پنبه در کشور بیان کرد: امسال طبق الگوی کشت برنامه ۱۰۸ هزار هکتار پنبه‌کاری به استان‌ها ابلاغ شده است. تا کنون در سامانه پهنه‌بندی مدیریت داده‌های کشاورزی که اطلاعات سطح کشت ثبت می‌شود، حدود ۱۰۲ هزار هکتار ثبت شده است و پیش‌بینی می‌شود کشت پنبه طبق برنامه الگو کشت اجرایی شود.

وی ادامه داد: کشت پنبه از اوایل سال آغاز شد و در حال حاضر در دوره آغاز برداشت پنبه در کشور هستیم. عملیات برداشت از استان گلستان و مازندران آغاز می‌شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود حداقل ۳۰۰ هزار تن وش برداشت شود. منشا بذرهای کشت پنبه در کشور داخلی و حاصل ارقام اصلاح شده توسط موسسه تحقیقات کشور است و ارقام خارجی است. این نسبت دو (ارقام داخلی) به یک (خارجی) است.

هزار جریبی بیان کرد: ارقام اصلی کشت پنبه در کشور شامل گلستان، ورامین، خرداد، ساجدی، ارمغان، شایان، خورشید و لطیف است.

۷۰ درصد پنبه در داخل تولید می‌شود

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به واردات و صادرات پنبه به کشور گفت: پنبه ماده اولیه مورد نیاز صنایع ریسندگی برای تولید نخ است. صد درصد پنبه در داخل تولید خود کشور نیست و مقدار کسری از طریق واردات تأمین می‌شود. برخی سال‌ها حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد در داخل تولید می‌شود و مابقی از سایر کشورها همچون تاجیکستان و برزیل تأمین می‌شود.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: استان‌ گلستان جز برنامه‌های اصلی است که کشت پنبه در آن توسعه پیدا کند. در مناطق گرم و خشک ما مثل خراسان رضوی و جنوبی و سایر استان‌های کوچکتر همچون قم و اصفهان به‌دنبال افزایش سطح کشت نیستیم و برنامه‌ریزی شده است تا بهره‌وری و عملکرد در واحد سطح افزایش پیدا کند.

هزار جریبی ادامه داد: پنبه گیاهی است که می‌تواند کم آبی را تحمل کند و اگر آب مورد نیاز آن به‌طور صد درصد نیز تأمین نشود از بین نمی‌رود. این محصول مقاومت خوبی به تنش‌های گرمایی و آبی دارد. با توجه به تغییر اقلیم، چنبه جایگزین خوبی برای زراعت‌هایی مثل برنج، سبزی و صیفی‌های آب‌بر که در شمال کشت می‌شود، خواهد بود.

وی بیان کرد: برداشت پنبه از اوایل شهریور از استان‌های گلستان و مازندران آغاز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا