برگزاری سومین دوره جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی
به گزارش داغ (دیدهبان امنیت غذایی)، در این مراسم، هوشمند سفیدی دبیر جشنواره و رئیس خانه روابط عمومی ایران، با تأکید بر اهمیت روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی بیان کرد: با توجه به اهمیت و کارکردهای ارتباطی، در این دوران نمیتوان جامعه، سازمان و یا شرکتی را بینیاز از روابط عمومی تصور کرد همچنین نباید نسبت به تعهد و مسئولیت نهادهای تجاری، اقتصادی و سیاسی، نسبت به جامعه اغماض کرد؛ واقعیت این است که جامعه امروز هم به روابط عمومی و هم به مسئولیت اجتماعی نیاز جدی دارد.
رئیس خانه روابط عمومی ایران گفت: در حکمرانی خوب، چهار شاخص مشارکت، قانونگرایی، شفافیت و پاسخگویی وجود دارد که نشانگر مدیریت و فرمانروایی خوب است؛ شرکتها، سازمانها و برندهایی که آنها را در قالب مسئولیت اجتماعی تحقق میبخشند، به واقع برندهای خوب هستند.
وی خاطرنشان کرد: هدف جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی ارتباط محور را تأکید بر اهمیت شاخصهای ارتباطی در تحقق مسئولیت اجتماعی و غنیسازی آن با استفاده از ابزارهای ارتباطی دانست.
در ادامه مراسم، پیام آنه گرت آبارزوا رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی به شرح زیر قرائت شد:
به عنوان رئیس انجمن بین المللی روابط عمومی در سال ۲۰۲۳، به “موسسه روابط عمومی آرمان” و نشریه علمی – تخصصی “تحقیقات روابط عمومی” برای برگزاری جشنواره مهم تحت عنوان “روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی” تبریک عرض میکنم. بسیار خرسندم که به دنبال نامه اینجانب به “موسسه روابط عمومی آرمان” در فوریه ۲۰۲۳، کنفرانس روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی امسال آن موسسه با تأکید بر اجراییکردن کد اخلاقی و دستورالعمل ارتباطات تغییرات آب و هوایی انجمن بین المللی روابط عمومی برگزار میشود.
توصیه من به مسئولان این است که مسئولیت اجتماعی خود در این حوزه اجرا کنند و برنامهریزیهای جدیدی را در این زمینه را انجام دهند. آنچه را که ما باید ایجاد کنیم، یک اقتصاد و یک جامعه موفق و طبیعت سالم است. به ایده تغییر و استفاده از ابداعات برای ایجاد یک برنامه جدید اهتمام بورزیم و برای ایجاد پایداری، باید مطمئن شویم که اقدامات ما، تأثیرات مثبت در پی داشته است. از یاد نبریم که توسعه اقتصادی نباید به تخریب محیطی را همراه داشته باشد و پیشرفت اقتصادی نباید تأثیرات منفی در جامعه ایجاد کند. همچنین باور کنیم که بدون کاربرد روابط عمومی و ابزارهای ارتباطی، تحقق این هدف ممکن نیست و مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی در کنار هم و با هم میتوانند اهداف مذکور را تأمین کنند.
“انجمن بین المللی روابط عمومی” ضمن تشکر از سازمانهایی که کد اخلاقی و دستورالعمل ارتباطات تغییرات آب و هوایی را میپذیرند، در راستای تقدیر از این سازمانها، “تقدیرنامه و گواهی اهتمام به کار” را صادر کرده است که مفتخر است از طریق برگزارکنندگان این رویداد تقدیم شما عزیزان میشود.
مشاور و دستیار رئیس جمهور و مسئول پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی با تأکید بر اهمیت روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی طی سخنانی گفت: امروز روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی، هر دو به شخصیت واقعی شهروندی تبدیل شدهاند.
سکینه سادات پاد بیان کرد: من خودم را وکیل مردم میدانم و به حقوق شهروندی و قانونی مردم فکر میکنم، یکی از حقوق مردم، شفافیت است و این حق با ایجاد اتاق شیشهای از طریق روابط عمومی ممکن است، از اینرو، روابط عمومی را تبلور ظهور آزادیهای اجتماعی میدانم و باید نقش روابط عمومیها را در ارتقای حقوق شهروندی، امیدآفرینی و اشتیاق در مردم جدی گرفت.
وی ادامه داد: روابط عمومی باید به سمت شنیدن حرکت کند تا گفتن و این به نفع ذی نفعان است تا صدای آنان شنیده شود.
در ادامه مراسم، علی دارابی، قام مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با اشاره به ارتباط روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی به ارائه توصیههای کاربردی و تشریح هفتگانه کلیدی استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی در روابط عمومی پرداخت.
وی با مروری بر سیر تحولات انقلاب صنعتی و ارتباط آن با صنعت اطلاعات، بیان کرد: جهان پس از این انقلابها، شاهد تلاقی گیجکننده فناوریهای نوپدیدی از جمله اینترنت اشیا، خودروهای بدون سرنشین، مهندسی ژنتیک و نمونه اخیر آن Chat GPT است.
دارابی گفت: گسترش سهمگین هوش مصنوعی در انجام ماهرانه انواع فعالیتهای انسانی با توجه به اتصال آنها به اطلاعات جهانی و تبعیت و یادگیری از الگوریتمهای تعیین شده، پدیدههایی چون کشف دارو و فرمولهای جدید را توسط آنها رقم زده است.
دارابی به کتاب سه جلدی «عصر اطلاعات: ظهور جامعه شبکهای، قدرت هویت و پایان هزاره» اشاره کرد و گفت: امانوئل کاستلز استاد جامعهشناسی و برنامهریزی دانشگاه کالیفرنیا در این کتاب به تحلیل جامع پس از انقلاب اطلاعات میپردازد و جامعه موجود در عصر اطلاعات را تحت عنوان «جامعه شبکهای» معرفی میکند که همه جهان بهصورت شبکهای بدل شده است که با ظهور اصطلاحاتی چون واقعیت مجازی، متاورس، سایبورگ و بارگذاری ذهن، مرزهای واقعیت به کلی از هم گسسته شده است.
وی به اهمیت نقش روابط عمومیها و مسئولیت اجتماعی آنها اشاره کرد و افزود: فناوریهای نوین بر سبک زندگی، حتی نوع تفکر و نگرش به جهان هستی تأثیرگذار شده است. ما از روابط عمومیهای اولیه با کار ویژههایی که برای اطلاعرسانی، پل ارتباطی، انجام تبلیغات، تسهیل دسترسی مردم به مسئولان بوده است سالیان زیادی فاصله گرفتهایم.
قام مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: اگر مسئولیت اجتماعی را یک چارچوب اخلاقی بدانیم که فرد یا سازمان نسبت به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیط کار و زندگی برای نفع عمومی بکار میبندد تا علاوه بر آنکه سود و فایده سازمانی را بدست آورند در خدمترسانی عمومی هم نقشآفرین باشند. روابط عمومیها نیز برای آنکه بتوانند نهادها یا اشخاص را در حوزه مسئولیت اجتماعی به نفع سازمان و حوزه کار خود فعال کنند باید اصول هفت گانه کلیدی استاندارد مسئولیتپذیری اجتماعی را نیک بدانند.
دارابی با اشاره به اینکه روابط عمومیها باید درک خوبی از عصر و زمانه داشته باشند، افزود: آنها باید فرزند زمان خویش باشند. تحولات فناوریها را بدانند. دورههای آموزشی لازم را دیده باشند. چرا که روابط عمومی باید بر پایه خرد، علم، دانش و آگاهی حرکت کند. این چنین روابط عمومی میتواند موفق و سربلند باشد.
در پایان این مراسم برندهای خوب در سه بخش معرفی شدند و از آنها تجلیل شد:
الف-حامیان سومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی و روابط عمومی ۱۴۰۲:
۱) کانون تبلیغات نقش و نگار پوپک
۲) رسانه مسئولیت اجتماعی
۳) خانه صنعت، معدن و تجارت
ب-برگزیدگان سومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی ۱۴۰۲: (سفیر مسئولیت اجتماعی)
۱) محمدرضا موثقی نیا، معاون وزیر صمت و رییس هیئت عامل ایمیدرو
۲) علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان
۳) امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان
۴)آیت اله ابراهیمی، مدیرعامل بانک سپه
۵) مهندس آرش کردی، مدیرعامل شرکت توانیر
۶) مهدی جهانگیری، رئیس گروه مالی گردشگری
۷) رضا جعفری، مدیرعامل و نائب رئیس هیئت مدیره شرکت بیمه دانا
۸) طهمورث جوانبخت، مدیرعامل شرکت فولاد خراسان
۹) محمدرضا بیدخام، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران
۱۰) اصغر روحی، رئیس شورای اسلامی شهر بندرامام خمینی (ره)
ج-برگزیدگان سومین دوره جشنواره مسئولیت اجتماعی ۱۴۰۲: (نشان عالی مسئولیت اجتماعی)
۱) شرکت مخابرات ایران
۲) گروه مالی گردشگری
۳) شرکت فولاد سنگان
۴) شرکت توانیر
۵) شرکت ملی صنایع مس ایران
۶) شرکت فولاد هرمزگان
۷) شرکت فولاد خراسان
۸) شرکت بیمه دانا
۹) وزارت راه و شهرسازی
۱۰) بانک سپه
۱۱) اپراتور ایرانسل
۱۲) شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)
۱۳) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)
۱۴) شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران
۱۵) منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس
۱۶) دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی
۱۷) شرکت مس آذربایجان
۱۸) شهرداری بندرامام خمینی (ره)
۱۹) شرکت مس شهر بابک
۲۰) اتاق تعاون جمهوری اسلامی ایران
۲۱) شرکت مس سرچشمه
۲۲) شرکت فولاد سفیددشت چهارمحال و بختیاری
۲۳) گروه بهمن
۲۴) شرکت فولاد خوزستان
د-برگزیدگان تقدیرنامه انجمن بین المللی روابط عمومی:
۱) سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)
۲) شرکت فولاد خوزستان
۳) شرکت فولاد سنگان
۴) بابک توسلی
۵) شرکت ارتباطات سیار (همراه اول)
۶) اپراتور ایرانسل
۷) شرکت فولاد هرمزگان
۸) شرکت بیمه دانا
۹) شرکت توانیر
۱۰) شرکت ملی صنایع مس ایران
۱۱) گروه مالی گردشگری
مخاطبین رسانه مسئولیت اجتماعی، شما می توانید از طریق پست الکترونیک csrrasaneh@gmail.com و فرم ارسال نظر در انتهای مطلب، برای ارائه نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادها و سایر پیام های خود با ما در ارتباط باشید.