اسلایدیادداشت ویژه

توسعه پروژه‌های حوزه آب و خاک در کشور

اهمیت آب و خاک بعنوان بستر حیات بر هیچ کس پوشیده نیست و تنگناهای ناشی از افزایش جمعیت و فشار بر منابع آب و خاک، ضرورت حفاظت از این منابع مهم و حیاتی را در سطح کشور افزایش می‌دهد. در سال‌های اخیر خشکسالی‌های پیاپی و افزایش بیش از حد جمعیت، اهمیت منابع آبی را در کشور که یکی از کشورهای خشک و نیمه خشک جهان محسوب می‌شود، دو چندان کرده است. روند روزافزون تخریب منابع آب و خاک، کاهش سطح جنگل‌ها و مراتع، آلودگی محیط زیست، از بین رفتن پوشش گیاهی، افزایش جمعیت و ... خسارات شدیدی به مناطق دارای اکوسیستم حساس وارد نموده است که می‌تواند اهمیت موضوع را بیش از پیش روشن سازد.

در همین راستا اجرای انواع پروژه‌های آبخیزداری در جلوگیری از افت سطح آب‌های زیرزمینی و ذخیره آب، کاهش خسارات ناشی از سیل، جلوگیری از فرسایش خاک، بهبود شرایط زیست‌محیطی، کاهش خسارت ناشی از خشکسالی و تغذیه سفره‌های زیرزمینی، بهبود اشتغال، ارتقاء سطح درآمد روستاییان و آبخیزنشینان و بالا بردن ارزش تفرجگاهی مناطق تحت پوشش از نقش بسیار مؤثری برخوردار است.

بهترین و ارزان‌ترین روش از لحاظ مسائل زیست ‌محیطی و اقتصادی در جایی که امکان تغذیه مصنوعی وجود دارد، آبخوان‌داری و آبخیزداری است و اجرای طرح‌های آبخیزداری می‌تواند نقش بسیار مهمی در کنترل سیلاب و تقویت آب‌های زیرزمینی در مناطق مختلف کشور داشته باشد.

با مدیریت صحیح منابع آب و خاک و همچنین افزایش مشارکت مردم در اجرای طرح‌های آبخیزداری، می‌توان به توسعه بخش کشاورزی کمک کرد و از هدررفت روان‌آب‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از سیل و فرسایش خاک در مناطق مختلف کشور جلوگیری کرد. در برنامه هفتم توسعه اجرای سالانه ۳۵۰ هزار هکتار سامانه‌های نوین آبیاری نیز جزء تکالیف وزارت جهاد کشاورزی آمده است که نشان‌دهنده اهمیت این حوزه می‌باشد.

در سند ملی امنیت غذایی کشور ۲۲۱ اقدام برای وزارت جهاد کشاورزی در نظرگرفته شده است که در حوزه آب کشاورزی افزایش بهره‌وری آب و راندمان آبیاری، کاهش کل مصرف آب کشاورزی و افزایش میزان برخورداری از سامانه‌های نوین آبیاری از جمله این تکالیف است. در همین راستا از تعداد ۲۴۳۷ پروژه بخش کشاورزی که همزمان با گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی در کشور در نقاط مختلف کشور افتتاح و به بهره‌برداری ‌رسید، حدود ۱۳۱۰ پروژه از این تعداد معادل ۵۴ درصد مجموع این پروژه‌ها در حوزه آب و خاک است و ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برای پروژه‌های آب و خاک مورد بهره‌برداری در هفته جهاد کشاورزی سال جاری، هزینه شده است که نشان از توجه بالای دولت به توسعه در این حوزه مهم و پایه بخش کشاورزی کشور دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا