آب و خاکاسلایدجهاد کشاورزییادداشت ویژه

نقش مهم سامانه‌های نوین آبیاری در بخش کشاورزی

توسعه سامانه‌های نوین آبیاری یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی در چند دهه گذشته بوده است و ارزیابی نقش این سامانه‌ها در افزایش شاخص‌های مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی می‌تواند در سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آینده کشور مؤثر باشد. بخش کشاورزی کشور با دارا بودن ۸۵ درصد مصرف آب کشور، به عنوان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مصرف‌کننده آب در ایران به شمار می‌رود و البته بیشترین میزان اتلاف منابع آب به دلیل استفاده نکردن از فناوری‌های پیشرفته آبیاری و عواملی مانند عدم رعایت الگوی کشت صحیح در مناطق مختلف نیز در این بخش مشاهده می‌گردد.

طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی کل اراضی آبی کشور ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است که برای افزایش بهره‌وری آب و مدیریت مصرف آن تاکنون ۲ میلیون و ۹۰۰ هکتار آن مجهز به سیستم آبیاری نوین شده است. از مجموع سیستم آبیاری اجرا شده در کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هکتار آن توسط دولت و ۳۰۰ هزار هکتار دیگر توسط کشاورزان اجرا شده است. از حدود ۵/۸ میلیون هکتار اراضی آبی شامل اراضی زراعی و باغی در کشور طی سه دهه گذشته حدود ۳ میلیون هکتار به انواع سامانه‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند.

مدیریت بهینه مصرف آب در بخش کشاورزی با اجرای روش‌های آبیاری نوین و انتقال آب با لوله به مزارع از مهم‌ترین رویکردهای وزارت متبوع و ضامنی برای تحول در بخش کشاورزی کشور است. همچنین در این مسیر از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است. با توجه به بحران منابع آبی و برداشت بیش از حد از چاه‌های غیرمجاز و پایین آمدن بیش از حد سطح آب سفره‌های زیرزمینی، بخش کشاورزی با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه‌رو است، اما به هر حال بخش کشاورزی به عنوان تأمین‌کننده امنیت غذایی باید مورد توجه بیشتر مسئولان قرار گیرد تا با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری و کشاورزی هوشمند، بهره‌وری آب در واحد سطح افزایش یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا