اسلایدجهاد کشاورزییادداشت ویژه

رویکرد بانکداری سبز بانک کشاورزی در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار

بانکداری سبز اصطلاحی است که اشاره دارد به مجموعه‌ای از عملیات‌ها و دستورالعمل‌های مدون شده که بانک را از نظر اقتصادی، محیط زیست و اجتماعی پایدار می‌سازد. در این سیستم، فرآیندهای بانکی، ابزارهای کارآمد و مؤثری هستند تا میزان تأثیر بر محیط زیست را صفر یا به حداقل برسانند. بطور کلی، فعالیت‌های بانکداری سبز مراقبت از محیط زیست، زیستگاه و منابع زمین است.

بانک کشاورزی با اجرای راهبرد بانکداری سبز، تلاش می‌کند تا در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار نقش مؤثری ایفا کند. این راهبرد شامل: تحول سیستم‌های مالی، محصولات و خدمات سبز، کاهش اثرات زیست‌محیطی و ارتقاء آگاهی مشتریان و کارکنان در زمینه مسائل بانکداری سبز است. بانک کشاورزی با تأمین مالی مسئولانه و پشتیبانی از پروژه‌های پایدار، سهم خود را در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار جامعه بهبود می‌بخشد. این راهبرد نه تنها بهره‌وری بانک را افزایش می‌دهد، بلکه در قالب مسئولیت اجتماعی بانک، موجب تعامل مثبت با مشتریان، جامعه و سایر ذی‌نفعان می‌شود.

بانک کشاورزی برای اجرای راهبرد بانکداری سبز، از همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادها بهره می‌برد. این همکاری‌ها شامل ارتباط و هماهنگی با سازمان‌های محیط زیست، وزارتخانه‌های ذی‌ربط، سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مربوط به توسعه پایدار است. با همکاری با این سازمان‌ها و نهادها، بانک کشاورزی توانایی به اشتراک‌گذاری دانش، منابع و تجارب در زمینه بانکداری سبز را دارا شده و از بهترین روش‌ها و استانداردهای بین‌المللی در اجرای راهبرد خود استفاده می‌کند. همچنین، این همکاری‌ها به بانک کشاورزی امکان می‌دهد تا از تجربیات دیگران در این حوزه بهره‌برداری کند و بهبود‌های لازم را در اجرای راهبرد بانکداری سبز خود اعمال نماید.

در ابتدای مهرماه سال ۱۳۹۲ با امضای سند همکاری مابین بانک کشاورزی و دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP)، پروژه بین‌المللی بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار در بانک کشاورزی آغاز شد و طی یازده سال گذشته، همواره رعایت اصول بانکداری سبز و التزام به اهداف این پروژه در طراحی فرآیندها، محصولات و خدمات این بانک مد نظر بوده است.

از جمله اقدامات بانک کشاورزی در راستای رعایت اصول بانکداری سبز و توسعه پایدار می‌توان، حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های دوستدار محیط زیست و هم‌راستا با اصول مصرف بهینه منابع پایه، انطباق خط مشی اعتباری بانک با توصیه‌ها و الزامات زیست محیطی و معیارهای بین المللی رشد فراگیر و توسعه پایدار، پرداخت صحیح و نظارت شده تسهیلات و تصویب طرح‌های همگام با فناوری‌های نوین، دانش‌بنیان، پاک و منطبق با استانداردهای بین‌المللی، اجرای سند تحول دیجیتال و تأکید بر خدمات غیرحضوری باهدف کاهش مصرف کاغذ، تقلیل تردد وسایل نقلیه در شهرها، کاستن از مراجعات حضوری به شعب بانک، کاهش نرخ مهاجرت روستاییان به شهرها، سرعت و سهولت دسترسی جامعه به خدمات بانکی، کاهش تنش‌ها و استرس‌های مرتبط، انجام مسئولیت‌های اجتماعی و حمایت مالی و کمک‌های بلاعوض برای توسعه طرح‌های مرتبط با حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار را برشمرد.

بانکداری سبز، بانکداری بدون کاغذ، بدون سوخت و بدون اتلاف وقت و انرژی است. شیوه‌ای نوین از بانکداری که چنانچه به اولویت اصلی مصرف‌کنندگان خدمات بانکی تبدیل گردد؛ می‌تواند زمینه‌ساز توسعه پایدار در کشور شود. در واقع بانکداری سبز و توسعه پایدار به گونه‌ای با یکدیگر عجین هستند که یکی بدون دیگری بی‌مفهوم است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا