اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

نقش پررنگ بانک کشاورزی در تأمین امنیت غذایی کشور

کشت قراردادی یکی از راهکارهای تضمین امنیت غذایی است؛ به این معنی که محصول کشاورز پیش از کشت پیش خرید شود. به این ترتیب بهره‌بردار نبایستی دغدغه و نگرانی درباره بازار محصولاتش داشته باشد. موضوع دیگر در تأمین امنیت غذایی، اصلاح الگوی کشت است. اگر این هدف بطور کامل عملیاتی شود، شاهد اتفاق‌های مثبتی در بخش کشاورزی خواهیم بود. کشاورزی قراردادی منافعی برای کشاورزان در پی خواهد داشت که در نهایت به تضمین بازار و قیمت برای کشاورز، کوتاهی دست واسطه‌ها و تولید پایدار منتج خواهد شد لذا باید پذیرفت فراگیری کشاورزی قراردادی می‌تواند به نوعی به عنوان کلید جهش تولید در بخش کشاورزی قلمداد شود.

بانک کشاورزی با طراحی و پیاده‌سازی مدل کامل و اجرایی کشاورزی قراردادی، نخستین بانکی است که با اجرای کامل تأمین مالی زنجیره‌های تأمین به صورت علمی و عملی، در جهت ارتقاء امنیت غذایی و کنترل قیمت‌ها در این بخش بسیار مهم و اساسی کشور گام برداشته است.

بانک کشاورزی همچنان اصلی‌ترین تأمین‌کننده مالی طرح‌های کشاورزی با هدف تقویت زنجیره ارزش محصولات کشاورزی است و در این راستا، علاوه بر ارائه خدمات مالی و اعتباری، حمایت‌های مختلف تخصصی را نیز با تکیه بر توان بالای کارشناسی و نیروهای متخصص خود در این حوزه ارائه می‌دهد، تا با حمایت گسترده‌ از فعالان و تولیدکنندگان بخش کشاورزی و پشتیبانی هدفمند از مصرف‌کنندگان محصولات غذایی و کشاورزی، نقش کلیدی و جایگاه مهم خود را در توسعه پایدار بخش کشاورزی و تأمین امنیت غذایی پایدار آحاد جامعه به بهترین نحو به انجام برساند.

بانک کشاورزی با هدف تقویت بنیان‌ بازار محصولات کشاورزی و ارتقای زنجیره ارزش محصولات غذایی از مزرعه تا سفره، اقدامات حمایتی متعددی را انجام داده است و این حقیقت که ایجاد، تقویت و حمایت از زنجیره تولید محصولات کشاورزی، موجب افزایش ارزش افزوده، کاهش هزینه تمام شده، رشد کیفیت محصولات و نهایتاً رونق اقتصادی جامعه می‌شود، انکارناپذیر است.

بر همین اساس، بانک کشاورزی با بسیج تمام نیروهای خود در واحدهای ستادی و عملیاتی اجرای مدل نوین کشاورزی قراردادی در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه محصولات استراتژیک مانند گندم، جو و دانه‌های روغنی را در دستور کار قرار داده است؛ محصولاتی که تولید با ثبات متناسب با نیاز کشور، ارتقاء کیفیت و جلوگیری از نوسانات قیمتی آن‌ها نقش بسزایی در تأمین امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.

بی شک بانک کشاورزی نقش مؤثری در تأمین مالی زنجیره ارزش محصولات کشاورزی و تحکیم پایه‌های امنیت غذایی کشور دارد و در ادامه نیز شاهد گسترش این رسالت مهم توسط تنها بانک تخصصی بخش کشاورزی کشور خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا