اسلایدبانک کشاورزیجهاد کشاورزییادداشت ویژه

سهم بانک کشاورزی در تأمین پروتئین دریایی خانوار

اقتصاد شیلاتی در کنار سایر فعالیت‌های تجاری رایج در دریاها و مناطق ساحلی، نقش اساسی در توسعه اقتصادی و اجتماعی این مناطق و آب‌های داخلی داشته و همیشه در اولویت اول توسعه این مناطق بوده است. در کشور ما نیز شناخت کافی از اقتصاد شیلات و آموزش و ترویج آن، نقش اساسی در سلامت جامعه و توانمندسازی صادرات کشور خواهد داشت.

بانک کشاورزی با هدف حمایت از امنیت غذایی کشور و تامین پروتئین دریایی سبد غذایی هموطنان، از ابتدای سال گذشته تا کنون ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان و فعالان این حوزه پرداخت کرده است.

این صنعت علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی خانوار‌ها و اشتغال‌زایی؛ در راستای کاهش فقر و بیکاری در کشور‌های در حال توسعه به یاری مردم شتافته است و در این زمینه می‌توان به کارنامه درخشان کشور‌های آسیایی اشاره کرد که کشور ما هم از این امر مستثنی نبوده است. اما هنوز پتانسیل‌های بالقوه بسیاری در این صنعت و بخش وجود دارد که می‌توان از آن در جهت ارزآوری، اشتغال‌زایی، تأمین امنیت غذایی و محرومیت‌زدایی در کشور بهره برد.

۱۹ درصد مصرف پروتئین حیوانی در تغذیه انسان از طریق ماهی و آبزیان است. میزان رشد صنعت آبزی‌پروری در دنیا ۴.۵ درصد است که این میزان در بخش دام وطیور ۲.۸ درصد است.

با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های موجود در کشور در بخش تولید و استحصال از دریا و استخر‌های پرورشی، این انتظار می‌رود که از تولیدکنندگان و صادرکنندگان بیشتر حمایت شود، زیرا در گذشته صادرات آبزیان به اروپا یکی از اقدام‌های خوب بوده که باید تداوم یابد و موجب ارزآوری بیشتر در این بخش خواهد شد.

بی‌شک رشد و توسعه همه‌جانبه صنعت شیلات در کشور و دستیابی به اهداف کلان در این بخش، علاوه بر اهتمام بانک کشاورزی، به حمایت ویژه دولت و مجلس شورای اسلامی نیاز دارد تا قادر باشیم در آینده‌ای نزدیک از این ثروت خدادادی ارزشمند، حداکثر بهره‌برداری ممکن را به‌عمل آورده و شاهد رشد روزافزون سرانه مصرف آبزیان در کشور باشیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا